Karnaval - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Floor Broekaart - WaarBenJij.nu Karnaval - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Floor Broekaart - WaarBenJij.nu

Karnaval

Door: floor broekaart

Blijf op de hoogte en volg Floor

03 Maart 2014 | Curaçao, Curaçao

Vandaag was het Karnaval op Curaçao. Jawel, hier schrijven ze het met een K. Daar moesten we natuurlijk bij zijn. In de K-pasa stond dat de optocht om 10 uur begon en aangezien wij nog een stuk moesten lopen van waar we de auto parkeerde besloten we om 9 uur weg te gaan. Daar aangekomen was het nog doodstil. De zwervers lagen nog te slapen op straat. (we reden zelfs lang een zwerver die even lekker aan het poepen was op een stoepje naast te weg!) We moesten nog een heel eind lopen naar de weg waar de optocht langs kwam en we wouden natuurlijk niet helemaal achteraan staan want dan zou het nog uren duren tot de optocht langs zou komen. overal langs de weg stonden hele tribunes, partytenten en allemaal verschillende stoeltjes en bankjes. Alle bewoners hier konden zoveel meter straat opkopen om hun stoeltje/ bankje of tribune neer te zetten om te kijken naar de optocht. Hierdoor moesten wij dus uren zoeken tot we ene plekje vonden waar geen gereserveerde stoeltje stonden. Gelukkig hadden we daar ook dik de tijd voor want als een optocht in Curacao om 10 uur begint kan je ervan uit gaan dat het pas rond 12 uur begint.. (hadden we eigenlijk onderhand wel moeten weten maar we wouden zeker zijn dat we niks miste!) Terwijl we op de weg van de optocht tussen de hekken liepn te zoeken naar een goed plekje was er werkelijk nog niemand op straat te bekennen! We moesten natuurlijk ook een plekje hebben dicht bij een eet en drink tentje. Alle lokale bevolking kwam zelf aan met gehele koelboxen en bbq's met eten en drinken. na echt uren in 35 graden te staan weg te branden werd het eindelijk steeds wat drukker. Toen de jongens even ergens wat gingen eten kwam er een jongen achter Quinta en mij staan die mar bleef staren naar Quinta's tasje. We vonden het helemaal niks.. hij zag er ook eng uit. na een tijdje ging hij weer weg. (pfieew) maar na 5 minuten kwam hij weer aangelopen! Dit keer ging hij nog dichterbij staan en tegen ons praten. we vonden het helemaal niks en hoopte zo dat de jongens snel terug zouden komen! We zeiden dat we liever met ze 2en stonden en als hij nu niet weg zou gaan we de politie zouden bellen. Toen ging hij meteen weg. Vrij snel daarna kwamen de jongens er gelukkig weer aan, waar we de hele dag ook niet meer bij weg zijn gegaan. Dit was eigenlijk pas de eerste keer hier in Curaçao dat we ons onveilig voelde.

Eindelijk rond half 3 kwam begon de optocht! het was toen echt kneitertje druk! Prachtige pakken hadden de mensen aan! allemaal glitter en glammer. Het draait hier meer om de pakken van de mensn dan om de wagens. De wagens zijn wel leuk geverfd en met muziek Enso maar niet van die kunstwerken als in Nederland. De wagens hier dienen vooral praktisch voor water, eten en wc's. Het sfeertje was super gezellig en we stonden midden tussen de lokale bevolking wat het ook wel leuk maakte. De optocht duurde heeeel lang! er waren 28 wagens. maar je had dan wagen 18, daarna wagen 18, daarna wagen 18, daarna wagen 18A en daarna wagen 19. Quinta en ik snapte er niks meer van haha.

Nu helemaal uitgeteld na deze indrukwekkende en mooie dag met heel veel lopen, lekker nog even chillen op het balkon en aan het beslissen welk strandje we morgen weer eens gaan pakken. Ik zeg: Alaaf dushi.